Tallbackens förskola AB

Introduktion i förskolan

Inskolning

Lek-i-vatten.jpg Introduktion (inskolning) på Tallbackens förskola

Vi på Tallbackens förskola har valt att arbeta med något som benämns som föräldraaktiv introduktion i form av heldagsintroduktion i förskolans verksamhet.
Introduktionen börjar med ett informationsmöte för nya föräldrar, där vi presenterar oss och vår verksamhet, ger praktisk information kring introduktionen och dess upplägg samt där ni får möjlighet att ställa eventuella frågor.

Introduktionens upplägg
Introduktionen pågår under två veckors tid, under de tre första dagarna är du med ditt barn på förskolan 9-14, tillsammans får du och ditt barn möjlighet att upptäcka förskolans värld med oss pedagoger vid er sida. Dag fyra och fem är det dags att börja lämna ditt barn vid samma tid (eller anpassat efter barnets behov), men viktigt att du finns nära och tillgänglig på telefon om det skulle behövas. Under andra veckan lämnar du ditt barn 9-14, men finns även då tillgänglig vid behov. Det är viktigt att du som förälder känner dig trygg och redo, upplever du att du eller ditt barn behöver mer tid på er diskuterar vi detta gemensamt.

Förälderns roll under introduktionen
Under inskolningen är det du som förälder som vägleder ditt barn in i förskolans värld och de vardagliga situationer som finns under barnets dag på förskolan. Du är till en början aktiv med ditt barn vid exempelvis av/på klädning, blöjbyten, matsituationen, vilan mm. för att successivt släppa över ansvaret till pedagogerna. Om du som förälder är positiv och aktiv hjälper du ditt barn att förstå att förskolan är rolig plats att vara på och det skapar trygghet för barnet. Målet är att du som förälder efter introduktionen ska ha en bra insikt i hela verksamheten och hur ditt barns vardag ser ut hos oss, samt lärt känna pedagoger och barn på avdelningen. På så sätt är vår förhoppning att du ska känna trygghet med oss och vår verksamhet.

Pedagogens roll under introduktionen
Hela personalgruppen deltar i inskolningen av alla nya barn och föräldrar, vi arbetar för att etablera en positiv kontakt. Du som förälder har viktiga kunskaper om ditt barn som vi vill ta del av. Vi lär oss av dig och ser vad ditt barn är van vid som exempelvis vad barnet tycker om att leka med, hur barnet vill bli tröstat, hur du somnar barnet osv. Detta är mycket värdefull information för oss så vi kan ta hand om ditt barn på bästa sätt framöver.

Lämning
Vår erfarenhet är att det är enklast och bäst för barnet med tydliga och korta avsked. När det är dags att lämna ditt barn till oss säger vi hejdå på det sätt som du tycker är bäst (vinkar, pussar och kramar). Det är inte ovanligt att barnet blir ledsen vid lämning men du är alltid välkommen att ringa efter en stund för att stämma av hur det går.

Uppföljning
Den dagliga kontakten vid lämning och hämtning är viktig så att du som förälder får veta hur ditt barn har haft det under dagen. En tid efter att introduktionen är avslutad har vi ett enskilt uppföljningssamtal där vi samtalar kring era upplevelser av introduktionen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn:
•”tillsammans med sina föräldrar får en god introduktion i förskolan”
•”utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga” Ur Lpfö 98/10

Övrigt som är bra att tänka på då ni har barn i förskolan:
Kläder för alla väder
Klädd för lek och rörelse och dags att märka allt från strumpor till nappar. Önskemål om vilka kläder ditt barn behöver för aktiva dagar på förskolan varierar från förskola till förskola, här är lite som vi på Tallbacken har tankar kring!

•Oömma, mjuka kläder som ger full rörelsefrihet. Mjuka byxor och mjuk tröja, underställ vintertid, shorts och t-shirt sommartid.

•Tröja och byxor helst i fleece att ha under ytterplagget vintertid. Att klä barnet efter lager-på-lager-principen hjälper barnet att reglera temperaturen och hålla värmen. Overall i ett material som är slitstarkt och motståndskraftigt mot vind och vatten. Sy fast fothällor i resår om det saknas, det hindrar byxbenen från att glida upp. Plocka bort eventuell luva på overallen, den kan orsaka olyckor.

•Regnkläder som är så stora att en vinteroverall får plats under och barnet fortfarande kan röra sig. Se till att det finns resårhängslen som kan reglera längden på byxan.

•Vantar med långa skaft som går att dra över overallens ärmar.

•Fuskpolo håller vind och kyla borta från halsöppningen. Undvik halsduk som kan fastna i något och bli en fara.

•Fotriktiga skor/stövlar i rätt storlek med plats för varma sockor.

•Mössa, gärna vindtät som sitter bra på huvudet och skyddar öronen. Sommartid ska ditt barn ha solhatt som ger skydd åt ansikte och nacke, samt ta med solkräm.

•Blöjor tas med och var noga med att ha namnat paketet då ni lämnar det till förskolan.

•Ta regelbundet hem kuddar, snuttar, filtar, regnkläder, overaller mm för att tvätta.

I reservlådan
Strumpor - kalsonger eller underbyxor - tröja med lång och kort ärm - flera par byxor, särskilt när ditt barn är på väg att sluta med blöja - vantar - varma sockor - extra napp. Uppdatera den regelbundet, då era barn växer mycket under en termin. I slutet av varje termin ska lådorna tömmas helt då vi städar och tvättar alla lådor.

Märk väl
Att märka ditt barns kläder, skor, stövlar, nappar mm underlättar för både barnet och personalen, märk det mesta som ditt barn tar med sig till förskolan.
Det finns många olika sätt att märka kläder och saker med, vi har olika beställningsblanketter som ni kan hämta på förskolan.

Vi försöker ha en märkpenna i varje entré så ni lätt kan skriva era barns namn på deras kläder, skor, nappar mm om ni missat detta hemma.

Onamnade nappar slänger vi ur hygiensynpunkt.

Är kläderna ärvda måste ni ändra namnet så kläder/skor mm är uppdaterat. Alla onamnade kläder läggs i vit låda i respektive entré. Dessa lådor töms regelbundet i oktober, december/januari, mars och i juni. Vi skickar då iväg kläderna till andra behövande barn.

Marka-klader.jpg

Senast uppdaterad 180123